"The past has no power over the present moment" - Eckhart Tolle

Sinds de zomervakantie ben ik al bezig met het lezen van dit boek. Niet dat het mij niet te pakken kreeg, maar ik had gewoon de rust niet in de kont om eens even lekker achterover te hangen en het verhaal in mij op te nemen. Gelukkig, nu de herfst zijn intrede heeft gedaan, is mijn rust weer een beetje terug en probeer ik juist fijne leesmomenten in te lassen. Zo las ik het gedeelte - wat toch nog redelijk veel was - in een paar dagen uit. Wat ik van het boek vond en of het een aanrader is, dat lees je in dit artikel!

Korte samenvatting van het verhaal

Nancy wordt tijdens kerst opgeschrikt door een verschrikkelijke wending van een - zo dacht ze - een goed huwelijk. Tot haar verbazing heeft haar man een affaire, maar dat mag haar moeder natuurlijk niet weten. Na lang de schijn op te houden, lukt het Nancy niet om haar toneelstuk vol te houden. Haar moeder komt erachter en al snel daarop volgt de breuk. Nancy verhuist met haar moeder naar een goede vriendin, Carmen - de weduwe van een wereldbekende rockster -, waar ze hoopt op een nieuwe start. Samen met Carmen, Rennie (de zwager van Carmen) en Rose leert ze weer op haar eigen benen staan. Dit gaat natuurlijk met vallen en opstaan, maar Jill Mansell neemt je overal in mee.

Mijn leeservaring

Ik vond het boek moeilijk om in te komen. Zoals ik al in de intro beschreef, duurde het bij mij even voordat ik gepakt werd door het verhaal. Nu lag dit natuurlijk deels doordat ik geen rust in mijn billen had om ook echt even te genieten van een leesmoment. Ook had het te maken met het tempo in het begin. Ik moest eerst goed voor ogen hebben over wie het verhaal ging en wat de relaties tussen de personen waren. Dit heeft bij mij wel even geduurd. Eenmaal daar en opgestart, leest het verhaal als een trein. Hoewel sommige verhaallijnen wel een bepaalde voorspelbaarheid hadden, werd ik ook regelmatig verrast door een welkome plottwist. Hierdoor bleef het verhaal uiteindelijk spannend tot op - letterlijk - de laatste bladzijde.

Aanrader of toch niet?

Ik zou het boek aanraden, maar er zijn wel degelijk boeken van Jill Mansell die mij meer kunnen bekoren. Het tempo in dit verhaal ging soms ontzettend snel en het volgende moment was het zo traag als stroop. Op die momenten las ik zelf door de regels heen, want in principe viel daar het verhaal niet direct door in duigen. De titel 'Schot in de roos' kan ik niet helemaal plaatsen. Vaak heeft de titel wel een duidelijke herleidbaarheid, dat mist dit keer. Misschien dat één van mijn lezers dit wel kan duiden? Ik ben benieuwd naar een volgend verhaal van Jill Mansell. Ze blijft toch één van mijn favoriete schrijfsters.

Algemene informatie

Titel van het boek: Schot in de roos
Auteur: Jill Mansell